Monday, January 18, 2010

raub o raub

berkisar pada sekitar taun 2000 di sebuah pekan kecil bernama raub. ari sabtu. masa untuk kuar ke bandar raub yg pada masa tu adelah pekan koboi kecil tanpa lrt yg terdekat ngan skola aku. time tu bdak2 da xsabo sgt nk ke bandar mencari ape yg patut. mmg patut la pn excited sbb peristiwa ni hanya berlaku skali setiap 2 minggu. ade yg nk beli sabun. ade yg nk mkn kfc(time tu tgh hot deli burger). ade yg nk men snooker. majority nk cari pendekar laut edisi terbaru d pasaran. ade gak yg nk beli stok rokok yg da abes simpan kat atas siling. tp feveret letak kat poket baju je dlm pakaian unit beruniform. tp kalo time nk bawak masuk terpaksa la buh dalam roti gardenia. xpn buh dalam tin biskut. pas abes je inspection bdak2 sume siap berbaju batik dan ber T-shirt putih kat dalam trus tunggu bas kat bus stop kat luar skola. fungsi T shirt tu biasanya adalah untuk d tuka supaya org x cam la tu bdak skola aku kuar outing. so kurang la report2 yg x sedap d dengari oleh guru2 kalo masyrakat nampak bdak2 ni mencemarkan paru2 serta menurunkan index kualiti udara.

smpi je kat raub ade satu port nama dia happy fried chicken kalo x silap aku la.ke happy chicken je. ntah la.aku pn da lupa. mungkin daya ketahanan minda aku ni da kurang sket sebab tiap2 ari dok kat dlm blk server. mana x beku pala otak. berbalik d lokasi kejadian. smpi je kat ctu aku terus tuju port makan tanpa air cond kat area blakang sket. bdak rmi da ade kat ctu order mkan cam org kena loteri damacai. x kurang gak yg da light on ngan asap berkepul kuar cam naga. aku cam biase akan minum yg murah2 je. kadang2 aku pau aje air sape2 yg ade kat ctu. tp kali ni aku order horlick ais, sejenis minuman yg xdpt d rasai kalo terperap aje kat asrama.

sedang lepak membaca komik2 yg bdak2 ni beli, satu persatu kutu2 ni blah. men kuar masuk je kedai tu wat macam dewan makan plak. tgk sume org da blah tinggal la aku n mber aku ni 2 org je. aku pn bergerak menuju ke arah kaunter yg terletak d pintu dpan.

pas meber aku bayar dia nye makan aku pn kuarkan wallet genggam kat tangan. akak tu pn kuarkan la kertas order td sambil tanye "makan ape?".

aku ngan slamber je jawap "horlick satu, brape eh kak?".

"aik. tak makan ke. ni ade nasi goreng pataya 2 x bayar lagi ni. ha..air tembikai pn ade satu x bayar lg ". akak tu membalas.

"oo...yg tu. mamat tu ade kat dlm toilet. jap lg kuar la tu".aku jawap sambil hulur 5 ringgit. akak tu pulang baki duit dan aku wat muka slamber blah tanpa cek duit balance. mata aku melirik sket kat pintu toilet kat blakang yg terbuka tanpa penghuni. hati aku bentak. babi, celaka mane la x bayar td. makan kat kedai pun nak credit.

No comments:

Post a Comment